måndag 26 mars 2012

Snart halvvägs...

Jag skall försöka mig på en liten summering på kursen så här långt. En stor nyhet för mig, är att jag lärt känna Ipaden och lärt mig mycket nytt om den. Tyvärr har vi inte tillräckligt många än, för att kunna arbeta med den i tex en halvklass. På sikt skall väl det lösa sig. Vi satt och pratade idag i lärarrummet om en app där man kan göra en bok, lägga in text, foton och teckningar. Med rätt program skulle Ipaden vara perfekt att arbeta med i Digital Portfolio. Den är lätt att använda för att dokumentera ljud, bilder och film. En av de saker jag är nyfiken på och vill utforska är att hitta ett bra program där man kan synliggöra dessa moment.

Just synliggörandet tycker jag en stor fördel när man dokumenterar digitalt. Barn som har det jobbigt med att skriva kan tala in en ljudfil eller spela in en liten film och på det sättet visa sin kunskap. Jag som lärare har ju också bättre möjlighet att ge eleven en rättvis bedömning om jag kan ta med både text, ljud och bild/film.

För mig som idrottslärare, är mina filmade sekvenser av elevernas olika övningar en jättestor hjälp både för bedömning, men även att se om någon behöver lite extra stöd. Jag har ju dessutom nästan alla elever och det är jättesvårt att komma ihåg alla genom bara anteckningar. Då är det lätt att en del elever får en orättvis bedömning. Det är nästan så att det skulle vara tjänstefel om man som pedagog i ett praktiskt/estetiskt ämne inte dokumenterade med ljud/bild/film. Vad jag vet så sker det tyvärr inte så ofta, i alla fall inte i ämnet idrott vad jag vet. Med dagens teknik är ju det väldigt enkelt. Kanske något att diskutera i lärarutbildningen?

Slutligen är det för mig att ha lärt känna ett "nytt" digitalt verktyg Ipaden, den stora behållningen så här långt. Sedan tänker jag mycket mer när jag börjar ett nytt arbetsområde, på hur detta skall dokumenteras och hur det skall redovisas. En målsättning jag har, är att eleverna på sikt själva skall kunna välja sätt på hur ett område skall redovisas. Någon gör en Power Point, någon gör ett häfte, en grupp kanske gör en film och några andra visar en film och gör frågor till den. Det är det här med lärstilar som jag tycker är intressant. Det att alla läser i en bok och får en skrivning på innehållet är ju numera bara ett sätt av många att inhämta kunskap. Så en av skolans uppgifter är att visa eleverna olika sätt att både lära och dokumentera sin kunskap. Med de olika digitala verktyg vi har blir detta både enkelt, roligt, omväxlande och förhoppningsvis lärorikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar