Jag har arbetat några år med Digital Portfolio och har senast idag arbetat med åk 4. De har just börjat att skapa sin portfolio. Vi arbetar just nu i Power Point. Det går till så att dom skapar en första sida med bakgrund, bild på sig själv och en text där de berättar lite kort vem man är. Därefter infogar de nya bilder i PP dokumentet. Varje ny bild innehåller ett ämne. De ämnen vi börjar med är svenska, engelska och idrott. Eleverna läser in en svensk och engelsk text med hjälp av ljudinspelaren. Dessa ljudfiler länkas sedan till respektive sida. Tanken är att de skall göra en ljudinspelning/termin. På så sätt kan de dokumentera sin utveckling i läsning i svenska och engelska. i idrotten filmar vi till att börja med olika redskapsövningar. Dessa filmer länkas sedan till idrottssidan. Fördelen med en Digital Portfolio är att man kan spara ljud och film, vilket är svårt att göra i en pärm.
Toltorpsskolan har satsat på smartboards. Jag var idag på ett möte med ITM som säljer dessa och presenterade hur jag arbetar med digital portfolio.
Vi testade programvaran Notebook som följer till smartboarden och fann att den passar ännu bättre än den version vi arbetar i Power Point. Resultet blev att en grupp elever kommer att testa att göra portfolion i Notebook.
Fördelen med att arbeta på det här sättet är dels att portfolion blir grafisk och varje elev kan utveckla sin egen personliga portfolio. Det är också en fördel att kunna samla dokument och filer i samma program, vilket förenklar när man skall visa upp sin portfolio vid tex ett utvecklingssamtal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar