Den svårfångade reflektionen...

Det första citatet jag vill ta upp finns i kapitel 5 (Relflektionsbegreppet i styrdokument) på sidan 56.
Reflektionen beskrivs, i kursplanerna, som en i huvudsak teoretisk process med undantag av ämnet slöjd där eleverna också skall reflektera över arbetsprocesser och produkter.


Jag började fundera på hur det är med reflektion i ämnet idrott. Jag letade i den nya läroplan för grundskolan 2011. Jag hittade en mening under syftesdelen som man skulle kunna tolka som en form av reflektion.
Undervisningen skall ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i att planera, genomföra och värdera olika rörelseaktiviteter.
Jag började fundera om man kunde genomföra en aktivitet, där eleverna fick möjlighet att reflektera över sina erfarenheter. Jag tänker låta eleverna i åk 5 och åk 6, välja en aktivitet de vill lära sig eller bli bättre på  och träna på den i 2 månader.
Aktiviteten skall gå att dokumentera genom att tex mäta, ta tid, räkna, filma eller fotografera. Exempel på aktiviteter. Trixa 50 ggr med fotboll. Stå på händer. Springa "stora varvet" under 10 min. Slå en volt.
Eleverna väljer en aktivitet, det är en fördel om man kan träna aktiviteten även på fritiden.
Nuläget dokumenteras enligt ovan vid ett sk testtillfälle. Resultatet läggs upp i inlämningsmappen på Fronter. Eleven skriver sedan ner ett träningsprogram, hur ofta och hur mycket aktiviteten skall tränas varje vecka. Efter 2 månader görs en ny test och man får ett nytt resultat. Tanken är sedan att låta eleverna skriv eller på annat sätt berätta/reflektera om sina erfarenheter från sin träningsperiod. Nådde man målen? Vilka svårigheter uppstod? Är man nöjd med resultatet? Kunde man gjort något annorlunda?


För att hjälpa eleverna med den sista delen tar jag hjälp av ett citat från kapitel 3 (Studentröster) sid 29.
I  praktikbearbetning har tre nivåer givits rörande de aktiviteter som har med bearbetning att göra: 1) rapportera vad man varit med om; 2) göra vissa jämförelser; 3) försöka förstå skillnader och likheter.


Det skall bli intressant att genomföra ovan nämnda aktivitet och se hur eleverna upplever det. Det är ju samtidigt ett sätt att nå ett av målen i ämnet idrott. Återkommer i min blogg med rapporter från aktiviteten under våren.


Litteratur
Emsheimer, P., Hansson, H., Koppfeldt, T., Den svårfångade reflektionen, Lund: Studentlitteratur 2005
Skolverket, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011