Vad, hur och varför?

Jag pratade med några kollegor om hur jag skulle kunna visa hur vi arbetar med pedagogisk dokumentation. Mölndals Stad har Fronter som plattform, även för IUP och skriftliga omdömen. Jag skall försöka visa hur jag arbetade med "Europas länder" och Fronter. Jag började med att göra en LPP. (Se bild till höger).  Klassen hade läst om de "stora" europeiska länderna, nu var det dags att arbeta med övriga länder. Bilddelen handlade om att få bild och text till en fin helhet. Vi pratade lite om design innan och tittade i olika böcker.


Varje elev tilldelades ett land, klassen har 27 elever = 27 länder. De gjorde ett häfte på 4 sidor i Word och sparade häftet i pdf-format. Jag gjorde en mapp i Fronter där alla häften publicerades. Vi  skrev även ut 3 ex av varje häfte. Så eleverna kunde välja om de ville läsa i häftet eller i datorn. Varje elev fick också ett häfte i färg.
(Ex på framsida till vänster).






Jag bestämde rubrikerna i häftet. 
Därefter fick eleverna söka fakta i böcker och på nätet. Jag la upp tre bra länkar till bla NE och Landguiden. 
De började med att göra en tankekarta och föra in all fakta på den. Där efter skrev de in faktan i datorn. Vi hade 14 datorer, så två elever fick dela på en dator.
(Till höger exempel på sida i häftet).









När häftet var klart, gjorde varje elev två frågor till sitt häfte. Frågorna skrev de in i ett prov som jag skapat i Fronters provdel. Frågan skulle formuleras så att svaret skulle vara ett ord. Gör man ett prov med tex tre svarsalternativ kan man få det självrättande. När alla frågor var inskrivna las provet ut i Fronter. 


Eleverna läste varandras häften och gick in i fronter och besvarade frågorna. Sedan läste man nästa häfte osv. Detta är ett sätt att "beta" av "övriga"Europas länder. De är aktiva och producerar ett material som blir väldigt snyggt när man skriver ut det i färg.


Fördelen med prov i Fronter är att det blir inte en massa papper och jag ser snabbt vilka som inte har gjort provet.
Rättningen lät jag eleverna göra och sedan maila resultatet till mig.




I nya läroplanen nämns det att det är viktigt att eleverna kan argumentera och dra egna slutsatser. Sista uppgiften var att eleverna skulle använda inlämningsmappen i Fronter. De skulle antingen lämna in en ljudfil eller ett textdokument. De fick välja mellan följande.
- Jag kan tänka mig att bo i "mitt" land därför att...
- Jag kan inte tänka mig att bo i "mitt" land därför att...
De var tvungna att ha minst 3 argument för eller emot sitt land. Gärna argument som visade att de hade kunskap om sitt land. Ovan ett exempel på ett inlämnat textdokument. Frågorna Vad och Hur är nog ganska tydligt. Frågan på varför, vill jag säga följande. Fördelen med att arbeta i Fronter är att man har allt samlat på ett ställe. Jag som pedagog har lätt att se hur varje elevs arbete fortskrider. Eleverna kan logga in på Fronter hemma och visa sina föräldrar vad de arbetar med i skolan. När det gällde att läsa häften och svara på frågor, kunde man göra detta även om man var på semester med familjen i Thailand.

Litteratur
Wehner-Godee C, Att fånga lärandet pedagogisk dokumentation med hjälp avolika medier , Liber AB 2010
Lenz Taguchi H, Varför pedagogisk dokumentation? Stockholm: HLS Förlag, 1997


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar